Gamle salgskontrakter kan være morsom lesning.
I og med at jeg skal registrere båten i småbåtregisteret må jeg levere inn dokumentasjon som viser at jeg er den rettmessige eier av båten, og at forrige eier også var det. I dette tilfellet var det ikke noe problem, for med båtens papirer lå kontraktene for de to foregående kjøp og salg av båten min.
To eiere på 23 år
Det interessante er at den første kontrakten sier noe om hvor mange eiere båten har hatt siden den ble ferdiggjort fra Sandvik Båtbyggeri i 1979. Under punktet om historikk står det nemlig "2 eiere". Ergo er han som solgte båten i romjula i 2002 eier nummer to. Deretter er den blitt solgt to ganger til, hvorav den siste gangen til meg. Den femte eieren.
Tilbake i Buskerud
Morsomt er det også at båten nå er tilbake i Buskerud, etter at han jeg kjøpte båten av og eieren før det begge hadde tilholdssted i Porsgrunn i Telemark. Eier nummer to var nemlig fra Drammen. Det hadde jo vært interessant å finne ut hvem som hadde båten aller først, og hvor lenge den var i vedkommendes eie.
Opp og ned prismessig
Ellers kan det - med visse forbehold (dårlig kopi og forsøkt klusset over summen) - se ut som båten skiftet eier for 159.000 kroner i 2002, noe som i dag ville verdt drøyt 190.000 kroner om man tar utgangspunkt i konsumprisindeksen fra desember 2002 til mai 2013. Drøye fem år senere, det vil si i april 2008 ble båten solgt videre for 225.000 kroner, som ifølge den samme konsumprisindekskalkulatoren er det samme som nesten 248.000 kroner i dag. Det kan skyldes at eieren som hadde båten mellom 2002 og 2008 byttet ut den originale bensinmotoren med 115 hester fra Volvo Penta med en 95 hesters 1990-modell turbodiesel fra Fiat Iveco.
Problemer med ror
Jeg noterer meg også at i den første kontrakten som jeg har kopi av står det noe om at det har vært problemer med ror/styring. Ulempen er at problemet kun blir beskrevet "som besiktiget". Ergo er det noe jeg kanskje bør ta kontakt med de foregående eierne for å høre om er blitt utbedret siden. Ikke det at vi merket noe da vi gikk fra Porsgrunn til Sandefjord, men det kan jo være greit å sjekke likevel.
I og med at jeg skal registrere båten i småbåtregisteret må jeg levere inn dokumentasjon som viser at jeg er den rettmessige eier av båten, og at forrige eier også var det. I dette tilfellet var det ikke noe problem, for med båtens papirer lå kontraktene for de to foregående kjøp og salg av båten min.
To eiere på 23 år
Det interessante er at den første kontrakten sier noe om hvor mange eiere båten har hatt siden den ble ferdiggjort fra Sandvik Båtbyggeri i 1979. Under punktet om historikk står det nemlig "2 eiere". Ergo er han som solgte båten i romjula i 2002 eier nummer to. Deretter er den blitt solgt to ganger til, hvorav den siste gangen til meg. Den femte eieren.
Tilbake i Buskerud
Morsomt er det også at båten nå er tilbake i Buskerud, etter at han jeg kjøpte båten av og eieren før det begge hadde tilholdssted i Porsgrunn i Telemark. Eier nummer to var nemlig fra Drammen. Det hadde jo vært interessant å finne ut hvem som hadde båten aller først, og hvor lenge den var i vedkommendes eie.
Opp og ned prismessig
Ellers kan det - med visse forbehold (dårlig kopi og forsøkt klusset over summen) - se ut som båten skiftet eier for 159.000 kroner i 2002, noe som i dag ville verdt drøyt 190.000 kroner om man tar utgangspunkt i konsumprisindeksen fra desember 2002 til mai 2013. Drøye fem år senere, det vil si i april 2008 ble båten solgt videre for 225.000 kroner, som ifølge den samme konsumprisindekskalkulatoren er det samme som nesten 248.000 kroner i dag. Det kan skyldes at eieren som hadde båten mellom 2002 og 2008 byttet ut den originale bensinmotoren med 115 hester fra Volvo Penta med en 95 hesters 1990-modell turbodiesel fra Fiat Iveco.
Problemer med ror
Jeg noterer meg også at i den første kontrakten som jeg har kopi av står det noe om at det har vært problemer med ror/styring. Ulempen er at problemet kun blir beskrevet "som besiktiget". Ergo er det noe jeg kanskje bør ta kontakt med de foregående eierne for å høre om er blitt utbedret siden. Ikke det at vi merket noe da vi gikk fra Porsgrunn til Sandefjord, men det kan jo være greit å sjekke likevel.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar